Ondanks het feit dat veel staten in de VS het gebruik van cannabis hebben gelegaliseerd, zitten er nog steeds meer dan 40.000 mensen achter de tralies vanwege geweldloos bezit van marihuana. En terwijl de gemeenschap geniet van de voordelen van de legalisatie van de plant, cannabisteeltplatform AROYA kan het niet helpen, maar vraag me af wat het kan doen om de gedetineerden te helpen hun vrijheid terug te krijgen, vooral in de huidige context waarin men legaal cannabis kan kopen.
Creatief bedacht door het team van Serviceplan Innovatie en net op tijd voor de internationale dag voor cannabis (gevierd op 20 april), lanceerde het merk “Vrijheid Gram”, een platform waarmee de verhalen van een aantal van deze gevangenen zichtbaar worden gemaakt. Tijdens de #ThrowBrandThursday column van deze week herinneren we je aan de campagne die AROYA ontwikkelde in samenwerking met retail- en distributiepartner GABY Inc. en non-profit Laatste gevangenenprojectmet de inspanningen gericht op het brengen van gerechtigheid voor degenen die gevangen zitten voor iets dat niet langer een misdaad is.
Het bezit van marihuana is wat hen in de eerste plaats in de gevangenis heeft gebracht. Maar nu is het tijd om hetzelfde product te gebruiken om deze mensen eruit te krijgen. Het Freedom Grams-platform is een cannabismerk dat marihuanaproducten verkoopt in verpakkingen van 0,3, 3,5, 8,7, 18,0 en 23,5 gram – de exacte hoeveelheden waarvoor deze mensen in de VS momenteel in de gevangenis zitten. Verkrijgbaar via GABY Inc., alle opbrengsten van de Freedom Grams zijn bestemd voor het Last Prisoner Project, dat vecht voor de vrijlating van cannabisgevangenen via juridische en wetgevende interventie.
“Wat Freedom Grams onderscheidt van andere initiatieven, is dat we een band creëren tussen consumenten en veroordeelden. Het publiek moet beseffen dat het mensen zoals jij en ik zijn, die soms tot leven dienen, voor bedragen die je vandaag legaal kunt kopen. Door precies deze bedragen aan te bieden, creëren we bewustwording en zetten we dit tegelijkertijd om in actie.” uitgelegd Christian HertelVP, Marketing, AROYA.
Om mensen bewust te maken van het onrecht waarmee degenen die van hun vrijheid zijn beroofd, worden geconfronteerd, reikte het merk via de verpakking contact met de gemeenschap. Volgens een soortgelijk ontwerpsysteem geïnspireerd op gevangenisbars, bevat elke verpakking de naam van een persoon die tot gevangenisstraf is veroordeeld voor dezelfde hoeveelheid marihuana in de zak. Zo betekende het bezit van 3,5 gram cannabis het einde van de vrijheid voor Kevin O’Brien Allen, die in 2014 tot levenslang zonder voorwaardelijke vrijlating werd veroordeeld. Er zijn meer verhalen te ontdekken, waarbij de consumenten worden uitgenodigd om ze te verkennen, hetzij via een AR-filter of via een microsite ontwikkeld voor het project.
Van de website tot de verpakking te bewonderen, het ontwerpsysteem is het canvas waarop generatieve typografie tot leven komt, een visuele metafoor die het bureau gebruikte om te spreken over het thema van de campagne van bevrijding. De etiketten van de verpakkingen zijn in reliëf gedrukt en worden geleverd met een op maat gemaakt luciferdoosje. Daarnaast omvat het project een breed scala aan merkmaterialen, zoals aanstekers, vloeipapier, stickers, hangtags en een 3D-afdrukbare grinder, die allemaal zijn gemaakt voor retail- en influencer-mailings.
“Via Freedom Grams vergroten we het publieke bewustzijn van de harde realiteit van cannabisgerelateerde opsluiting en hopen we onze supporters in staat te stellen zich aan te sluiten bij onze strijd om de volledige vrijheid van de gemeenschappen die we dienen te waarborgen,” voegde eraan toe. Stephen PostCampagnestrateeg, Last Prisoner Project.
“Cannabis is historisch gedemoniseerd en mensen werden om de verkeerde redenen gestraft”, vervolgde William KanistrasDirector of Product Operations bij GABY Inc. “Het rechtssysteem moet erkennen dat de mensen die gevangen zaten ook vrij zijn.”
Als open-source merk is Freedom Grams speciaal gemaakt zodat anderen kunnen bijdragen met meer verhalen; de ingediende cases zullen op de packs worden vermeld. Telers, retailers en merken worden ook uitgenodigd om een helpende hand te bieden door Freedom Grams-labels te creëren voor hun eigen producten.
Alexander Schill, Global CCO, Serviceplan Group, concludeert: “Cannabis in de VS is geëvolueerd tot een miljardenindustrie, maar draagt nog steeds de zware last van decennia van criminalisering. Als reclamebureau zagen we het zakelijke potentieel en wat in de weg staat. Als communicatie-experts hebben we een innovatieve oplossing gevonden die de industrie en consumenten in staat stelt om verandering teweeg te brengen. En als mensen zijn we blij om ons steentje bij te dragen aan het teruggeven van vrijheid aan degenen die onterecht zijn opgesloten.”
Bezoekers uit de staten die cannabisgebruik hebben gelegaliseerd, kunnen de Freedom Grams online kopen. De producten zijn ook in de winkel verkrijgbaar via Mankind Dispensary, eigendom van GABY. Volgens de op Californië gerichte retailconsolidator zijn de Freedom Grams momenteel echter uitverkocht. Naast GABY en AROYA wordt het initiatief ook ondersteund door Dewey Cannabis Co. en Ball Family.
Credits:
Cliënt: AROYA
Bureau: Serviceplan Innovatie
Serviceplan PR & Inhoud
Partners: GABY Inc. // Laatste gevangenenproject
STD.DEV
Kimera
Moby Digg GmbH
DiGennaro Communicatie
UIT Films
86Tales UG
MassiveVoices GmbH