Wist je dat “Oreo” de 6e meest populaire naam is die mensen geven aan zwart-witte huisdieren? Jij niet? Nou, dat is begrijpelijk; zelfs het merk waarnaar deze dieren hun naam kregen, was zich tot voor kort niet bewust van dit feit. Volgens Rover.com dragen veel huisdieren trots hun naam na de Mondelez-Internationaal eigendom koekjesmerk, OREO. Helaas hebben niet veel van de in Dubai gevestigde Oreos het geluk om de rest van hun leven bij hun familie te wonen.
Vooruitlopend op de Internationale Dag van de Dakloze Dieren (20 augustus), komt OREO tussenbeide om het lot van deze harige wezens in de VAE (evenals degenen die geen Oreo worden genoemd) te verzachten, in de hoop dat het deze viervoetige vrienden kan helpen hun eeuwige ouders vinden. Samenwerken met creatief bureau Saatchi & Saatchi MEA en in samenwerking met twee van de grootste dierenreddingen in de regio — K9 Vrienden en Dierenwelzijn van Yanni — het bedrijf lanceert het initiatief “Oreo & Friends”.
“Toen we ons realiseerden dat zoveel huisdieren Oreo heten, wisten we dat we een manier moesten vinden om iets terug te geven. Het was een eer om samen te werken met twee van de grootste reddingsacties in de regio en we kunnen niet wachten om enkele dieren te helpen het eeuwige thuis te vinden dat ze verdienen”, legt uit. Ilona MorozovaMarketing Manager, Biscuits bij Mondelez International, MENA.
De COVID-19-pandemie dwong mensen om binnen te blijven. Omdat hun routines werden verstoord, wendden velen zich tot huisdieren om troost te zoeken. Helaas, nadat de wereld uit de pandemie was gekomen en mensen weer hun normale gewoonten begonnen te hervatten, nam het aantal achtergelaten huisdieren in de VAE toe. De speelse geest van OREO leidt het merk echter in een creatieve strijd tegen dit fenomeen en pakt deze crisis aan met zijn verpakkingen.
“In een land dat zo dicht bevolkt is door expats, is het achterlaten van huisdieren een reëel probleem, omdat mensen Dubai vaak plotseling verlaten voor nieuwe banen en visaredenen”, voegt eraan toe. Sébastien Boutebel, Chief Creative Officer, Saatchi & Saatchi. “Het nieuws staat vol met verhalen over dierenverwaarlozing. Dus toen we hoorden dat er veel zwart-witte huisdieren, vernoemd naar het geliefde OREO-koekje, op de markt kwamen voor adoptie, werden we geïnspireerd om ‘Oreo & Friends’ te lanceren.”
De verpakking van het merk is direct herkenbaar dankzij het iconische handelsmerkblauw dat erop is gedrukt. Maar voor deze campagne heeft OREO de iconische blauwe tint gedumpt en vervangen door een monochroom kleurenpalet. Het veranderde zelfs de vorm van de verpakking, zodat het lijkt op drie kennels voor honden, katten en konijnen. Het assortiment is verkrijgbaar in een beperkte oplage en wordt momenteel verkocht op InstaShop. Aanvullend, er is een microsite gemaakt om het initiatief verder te ondersteunen, waarbij mensen worden uitgenodigd om de huisdieren te ontdekken die beschikbaar zijn voor adoptie en om een aanvraag in te dienen om er nieuwe gezinsleden van te maken.
“We hebben zoveel lieve adopteerbare honden en we zijn altijd op zoek naar nieuwe manieren om potentiële eigenaren te bereiken. Het was geweldig om samen te werken met OREO om dieren te helpen een thuis voor het leven te vinden”, zegt Solange Bornand, Manager, K9 Friends.
Met de campagne ‘Oreo & Friends’ laat het koekjesbedrijf zien dat het trouw blijft aan zijn merkpositionering ‘Stay Playful’ die nu ‘Bring home speels’ is geworden. Breng Oreo mee naar huis.” Gautam Wadher, Executive Creative Director, Saatchi & Saatchi Dubai, legt verder uit: “Dit initiatief is speels en trouw aan OREO’s geest. Maar de bedoeling is serieus. Door rechtstreeks samen te werken met twee reddingsdiensten voor huisdieren, hebben we de huisdieren die voor adoptie beschikbaar zijn, tot de sterren van al onze communicatie gemaakt.”
In haar missie om zoveel mogelijk huisdieren te helpen een nieuw thuis te vinden en om ook de Internationale Dag van de Dakloze Dieren te eren, heeft OREO gezworen om alle sociale inhoud te veranderen van producten naar huisdieren. Op deze manier hoopt het merk de aandacht van mensen te vestigen op hoe schattig deze adopteerbare huisdieren zijn.