TikTok rolt, net als veel andere sociale platforms, vaak nieuwe functies uit om de app-ervaring te verbeteren en nieuwe kansen te bieden voor makers en gebruikers.
Onlangs lanceerde het een functie die de vraag oproept of de app in de toekomst een eigen unieke SEO-strategie nodig zal hebben. Laten we dit bespreken.
TikTok’s nieuwe zoekfunctie
De nieuwe zoekfunctie van TikTok is voornamelijk te zien in commentaarsecties, waar trefwoorden worden gehyperlinkt naast een vergrootglaspictogram. Als u op het gekoppelde zoekwoord drukt, komt u op een ontdekkingspagina met video’s die verband houden met het zoekwoord.
Steven Lim heeft bijvoorbeeld een video gemaakt waarin hij nieuwe ‘need-to-know’-functies van iOS 16 deelt. Een gebruiker heeft een opmerking achtergelaten over een van de functies die Lim noemde, het haptische toetsenbord. .
Gehyperlinkte trefwoorden kunnen ook boven aan commentaarsecties worden weergegeven, en als u erop klikt, leidt dit tot een selectie van video’s over hetzelfde onderwerp. The Pasta Queen deelt authentieke Italiaanse recepten op haar account, en het commentaargedeelte van een recente video wordt geleid door een gehyperlinkt “pastarecept”-trefwoord.
De functie is momenteel beschikbaar als onderdeel van een beperkte test en, volgens TechCrunchheeft TikTok nog geen officieel commentaar gegeven.
Wat is het potentieel met ctie?
De functie komt op een kritiek moment voor de impact van TikTok in de zoekwereld, aangezien Google onlangs de impact van het platform op zijn zoekproduct heeft erkend.
Prabhakar Raghavan, Google’s Senior Vice President van Google Knowledge and Information, gezegd dat 40% van de jongeren naar TikTok of Instagram gaat bij het zoeken naar een eetgelegenheid, in tegenstelling tot Google Maps of Search. Dit betekent dat gebruikers, hoewel ze deel uitmaken van een specifieke generatie, de voorkeur geven aan de inhoud op TikTok bij het vinden van antwoorden op hun vragen.
Zoals hierboven vermeld, heeft TikTok geen officiële opmerkingen gemaakt over het gebruik van de nieuwe functie. Maar als het officieel wordt uitgerold, zal het waarschijnlijk een aanzienlijke kracht hebben voor makers die een aanhang en naamsbekendheid willen opbouwen, en voor degenen die de app gebruiken om te ontdekken.
Voor videomakers, merken en bedrijven kunnen we ervan uitgaan dat de nieuwe zoekfunctie context verzamelt voor video’s van trefwoorden in reacties, hashtags in bijschriften en daadwerkelijke video-inhoud (tekst en spraak op het scherm). In de toekomst zou het logisch zijn dat een TikTok SEO-strategie zou bestaan uit het optimaliseren van video’s met gerelateerde trefwoorden om gehyperlinkte trefwoorden te laten verschijnen in reacties, in koppen van commentaarsecties en om video’s te helpen verschijnen in relevante zoekopdrachten.
Voor TikTok-gebruikers zou SEO op TikTok betekenen dat de app een krachtigere zoekmachine zou worden, omdat zoeken naar trefwoorden of klikken op trefwoorden met hyperlinks hen naar een bibliotheek met snackbare inhoud zou brengen die hun specifieke vragen zal beantwoorden.