Heb jij het gevoel dat je website of webshop staat, maar vind je dat het percentage bezoekers dat daadwerkelijk overgaat tot het uitvoeren van een aankoop of andere actie te laag? Dan kan het zijn dat je aan de slag moet met de optimalisatie van je website of shop. Vaak kunnen een paar kleine ‘tweaks’ al zorgen voor een wereld van verschil. Een goed voorbeeld is hierin de kleur van de ‘in winkelmand’ button. Er zijn verschillende testen geweest om de kleur aan te passen naar rood, groen of zelfs blauw. Wat je hierin duidelijk zag, was de rood door veel klanten werd geassocieerd met gevaar, waardoor de verkopen afnamen. Daarnaast zijn er nog tal van andere kleine aanpassingen die ervoor kunnen zorgen dat je wel datgene behaald wat je nodig hebt om winstgevend te kunnen zijn met je bedrijf. Maar hoe vind je nu een geschikt marketingbureau voor het uitvoeren van de conversie optimalisatie van jouw website of shop?
Kies voor een bedrijf met kennis van zaken
Het lijkt als leek misschien wat lastig om te kunnen toetsen of een bedrijf kennis van zaken heeft. Gelukkig hoeft dit ook helemaal niet. Wat vooral belangrijk is, is om te kijken naar reviews van klanten. Vaak kun je op basis hiervan al een duidelijk beeld krijgen van wat een bedrijf wel of juist niet kan. Zorg er overigens ook voor dat het bedrijf ervaring heeft met de branche waarin jij je begeeft. Het is immers wel zo prettig dat jij ze niet alles hoeft voor te kauwen. Overigens is diepgaande kennis natuurlijk niet van belang. Wat bij een webshop in planten werkt, werkt natuurlijk bij een webshop in bloempotten vaak ook. Wees dus niet te kritisch, maar vraag wel wat ze eventueel in het verleden hebben gedaan.
Ga in gesprek met meerdere bureaus
De kans dat je na een gesprek met marketingbureau Daar-om.nl met een ander bedrijf in zee gaat, die is vrij klein. Toch is het wel verstandig om met meerdere bedrijven in gesprek te gaan. Wat je namelijk vaak ziet, is dat ieder bureau anders tegen een bepaalde case omtrent de conversie optimalisatie aankijkt. Zo kan het dus heel goed zijn dat de één bepaalde aspecten op je website of shop juist wil aanpassen, terwijl een ander hier heel anders over denkt. Wat vooral belangrijk is, is dat je wordt meegenomen in de reden waarom bepaalde keuzes worden gemaakt en dat je je daar ook in kunt vinden. Uiteindelijk is het belangrijk dat er resultaten worden behaald. Zorg er daarom dus ook altijd voor dat je niet alleen kiest op basis van prijs, maar afgaat op je gevoel. Los van het feit dat een bureau misschien wel duurder is, laat ons gevoel ons vaak niet in de steek. Conversie optimalisatie is een essentieel onderdeel van een succesvolle website of shop, onderschat dit dus niet!