Bij Torchlight Marketing zijn we trots op de transparantie die we delen met onze klanten (en onze bloglezers!), of dat nu met onze diensten is of gewoon met onze kennisbasis. Ons doel als team is om de “slangenolie” die sommige marketingbureaus hun klanten voeden, bloot te leggen.
Met “slangenolie” verwijzen we naar de verouderde tactieken en zelfs verzonnen leugens die sommige marketeers aanbevelen in een SEO-strategie. Ze spuien halve waarheden en verschuilen zich achter gemanipuleerde rapporten om te voorkomen dat hun cliënten de waarheid weten; hun klanten in het ongewisse laten en hun eigen portemonnee zwaar.
Een van de beste manieren waarop we dachten dit te kunnen weergeven, is door de vier belangrijkste pijlers van goede SEO te delen. Hiervoor hebben we zelfs 5 blogartikelen (1 overzichtsartikel en 4 deepdive-artikelen) gewijd. We hebben zoveel tijd en energie gestoken in goede SEO, en we vonden het verstandig om je slechte SEO-tactieken te geven, zodat je precies weet wat je moet vermijden.
Laten we beginnen!
Als je iets weet over SEO en tactieken om het te verbeteren, weet je dat consistente inhoud geen suggestie is, maar een noodzaak.
Met dit idee in gedachten kan het lastig zijn om de constante behoefte aan meer inhoud in evenwicht te brengen en ervoor te zorgen dat het ook kwaliteitsinhoud is.
Maar de tactiek waarvan we u willen afleiden, is precies dat: de kwaliteit van wat u plaatst in gevaar brengen, simpelweg om meer inhoud op uw site te kunnen plaatsen.
Een veel voorkomende tactiek die we op sommige sites zien, is plagiaat. Dit kan gebeuren wanneer een site een artikel dat al op internet is gevonden opnieuw plaatst, maar de merktaal van de oorspronkelijke site in hun eigen taal verandert, waardoor het lijkt alsof het een origineel stuk is.
Sterker nog, dit is ons net overkomen! De foto aan de rechterkant is een schermafbeelding van een origineel Torchlight Marketing-artikel dat op een andere site is gevonden en probeert door te geven als zijn eigen artikel.
We ontdekten dat een site een van onze eerdere SEO deepdive-artikelen, “Google u laat begrijpen: een diepe duik in de websitestructuur” heeft genomen en deze als hun eigen site op hun site heeft geplaatst. Ze veranderden wat bewoordingen en veranderden “Begrijpen” in “Waarnemen” in hun titel, maar dat is toch plagiaat.
Dit is niet alleen buitengewoon frustrerend en respectloos voor de oorspronkelijke auteur, maar ook voor de SEO van de site als geheel.
Onthoud dat we nieuwe inhoud willen voor internet ook, niet alleen nieuwe inhoud voor je zite.
Wat betreft links, laten we het hebben over backlinks, met name de kwaliteit ervan.
Helaas zijn niet alle backlinks gelijk gemaakt en is de kwaliteit van je backlinks veel belangrijker dan je zou denken.
Ter opfrissing zijn backlinks externe links die linken rug naar uw site (zeg het woord “link” 5 keer snel). Backlinks kunnen de SEO van uw site enorm helpen, omdat de website die u de backlink geeft, Google in feite vertelt dat uw site belangrijk is en dat u een autoriteit bent als het gaat om de inhoud die voorhanden is. De dagen dat elke backlink een goede is, zijn echter voorbij. Google is nu meer dan ooit gefocust op de kwaliteit van die backlinks.
Wat maakt een backlink van lage kwaliteit?
De bron waar uw backlink vandaan komt, bepaalt de kwaliteit en of het een sterke of zwakke backlink is.
Sites met een hogere autoriteit zullen een sterkere backlink bieden. In de nieuwswereld zijn The New York Times (of andere nationale nieuwsbronnen) voorbeelden van sites met een hoge autoriteit. Hoewel een plaatselijke krant in een kleine stad nog steeds een goede bron is, is deze niet te vergelijken met de autoriteit die The New York Times heeft.
Het is belangrijk op te merken dat alleen omdat een backlink niet zo sterk is als een backlink die wordt geproduceerd door de New York Times, het nog geen slechte terugkoppeling. Een echt slechte backlink is er een die afkomstig is van een volledig niet-gerelateerde website of die zonder geloofwaardigheid, zoals samenzweringssites. Verder is een “dode” website (een site die niet meer beheerd wordt) een ander voorbeeld van waar je geen backlinks van wilt hebben. Veel marketingbureaus kunnen hun “harde werk” verhullen door u honderden slechte backlinks te produceren die nutteloos zijn. Dit is een volledig zinloze strategie die een verspilling van uw geld is en iets waar Google doorheen kan kijken. (Dus als dit bekend klinkt voor wat er nu met je gebeurt … ren!)
Als uw marketeer een paar backlinks per maand maakt, betekent dit waarschijnlijk dat ze er hard aan werken om ze allemaal te maken, maar als ze u elke maand honderden of duizenden backlinks verkopen, dan zijn deze massaal geproduceerd, van lage kwaliteit en zijn ze schadelijk voor uw gezag meer dan wat dan ook.
De inhoud die u op uw site plaatst, is een van de belangrijkste manieren waarop zowel Google als uw klanten kunnen ontdekken waar u voor staat. Een ding dat dat mogelijk zou kunnen belemmeren, is door je uitsluitend op één onderwerp te concentreren.
In welke branche u ook actief bent, u moet laten zien dat uw bedrijf dynamisch is. Dit geeft u een grotere mogelijkheid om uw klantenkring en dus uw winst uit te breiden. Het laat Google ook zien dat u een waardevol bedrijf bent dat veel verschillende soorten mensen te bieden heeft.
Nu raden we u niet aan om opzettelijk inhoud op uw site op te nemen die niets met uw bedrijf te maken heeft. U kunt uw inhoud eenvoudig uitbreiden om alle aspecten van uw bedrijf op te nemen, zelfs sommige die u misschien vergeet.
Als u bijvoorbeeld een verhuisbedrijf bent, is uw enige dienst dan het verplaatsen van de bezittingen van een klant van de ene plaats naar de andere? Of biedt u ook inpakdiensten aan? Biedt u lokale verhuizingen, langeafstandsverhuizingen of beide aan? Als verhuisbedrijf heb je vast ook genoeg tips over de beste tijd van het jaar om te verhuizen, hoe je waardevolle spullen inpakt, een verhuisdag checklist, etc.
Voor sommige sectoren is het misschien het meest logisch om je op één onderwerp te concentreren, vooral als je van plan bent meerdere sites te hebben en zoveel mogelijk organisch verkeer wilt aantrekken. Een multi-site-strategie is echter misschien niet de meest redelijke. Wanneer meerdere sites in de mix worden geïntroduceerd, kunnen websitebeheer en hosting een prijzigen ten tweede kan het soms verwarrend zijn om verschillende sites voor hetzelfde bedrijf te hebben.
Om het eenvoudig te houden, wilt u dat uw site op de best mogelijke, meest gebruiksvriendelijke manier presenteert waar uw bedrijf over gaat. Zoals Donald Miller zegt: “Als je verwart, verlies je.” Uiteindelijk zal alles wat een negatieve invloed heeft op de gebruikerservaring van uw site, een negatieve invloed hebben op uw leadflow. En als mensen niet meedoen, heeft dit invloed op de PageRank van uw site.
Nee, keyword stuffing is geen rare, Thanksgiving bijgerecht metafoor, maar de term die wordt gebruikt voor het gebruik te veel van hetzelfde trefwoord in uw inhoud – tot het punt dat uw exemplaar onnatuurlijk en ongemakkelijk leest. Dit houdt meestal in dat u uw zoekwoord zo vaak mogelijk moet toevoegen (soms, zelfs als dit niet relevant is), maar op de lange termijn doet het eigenlijk meer kwaad dan goed.
We zouden nu allemaal het belang van trefwoorden in de inhoud van uw site moeten weten, maar er bestaat zoiets als ‘te veel van het goede’.
Kijk eens naar dit voorbeeld:
Binnen 3 korte zinnen wist de copywriter hiervan onhandig spullen de trefwoorden “aangepaste sigarenhumidors” 5 keer in een poging om hoger te scoren voor dit trefwoord. Jaren geleden werkte deze tactiek misschien, maar tegenwoordig is Google te slim voor deze truc. Google kan deze praktijk oppikken en doet dit niet alleen niet helpen u beter te ranken voor uw zoekwoord, maar het kan zelfs een negatieve invloed hebben op de SEO van uw site.
In plaats van te proberen uw inhoud vol te proppen, verspreidt u uw zoekwoorden zodat uw exemplaar natuurlijk leest. Probeer consistenter te zijn met het plaatsen van uw inhoud, zodat de hoeveelheid van uw zoekwoorden op uw site neemt toe zonder het risico te lopen dat kwaliteit van de inhoud.
Oké, om onze lijst met slechte SEO-tactieken af te ronden, moesten we verborgen tekst aanraken.
Dit is een SEO-tactiek van ongeveer 20 jaar geleden die sites gebruikten om de zoekwoorden op hun site te vergroten door ze te verbergen door de kleur van de tekst, de lettergrootte op 0 te zetten, tekst achter afbeeldingen te verbergen, enz.
Dit is een grote no-no in de ogen van Google, want het is een beetje zoals vals spelen. En als je één ding van deze blog weghaalt, is het dat Google niet van valsspelers houdt.
In feite heeft Google al lang technologie geïmplementeerd om verborgen tekst op een pagina te zien, en omdat het in strijd is met Richtlijnen voor webmasters van Googlebestraft de site als deze verborgen tekst vindt.
Bovendien zijn er veel betere manieren om het aantal zoekwoorden op uw site te vergroten dan ze overal op uw site te verbergen: door relevante inhoud te plaatsen die u regelmatig bijwerkt en op de juiste manier door alt-tags te gebruiken om er een paar te noemen.
Afhalen
Hopelijk kun je na het lezen hiervan een paar SEO-tactieken leren om te vermijden, of misschien vermoed je dat je marketingbedrijf er nu een paar doet. In beide gevallen hopen we dat u hebt geleerd welke schadelijke effecten ze op uw bedrijf kunnen hebben en hoe u ze kunt identificeren.
SEO kan zeker intimiderend zijn met de hoeveelheid aspecten die het omvat. Rekening houdend met de tactieken die je zou moeten doen en degene die je zou niet moeten doen, terwijl je weet dat het constant verandert… nou ja, het kan duizelingwekkend zijn om alles onder de knie te krijgen.
Het belangrijkste is om erover te blijven leren. U hoeft SEO niet te “meesteren” (niemand kan dat!) om het te gebruiken en de PageRank van uw eigen website te verhogen. Zolang je je best doet om meer te weten te komen over de belangrijkste aspecten ervan, ben je op de goede weg.
Als je wilt blijven lezen over SEO en de belangrijkste aspecten ervan, kijk dan eens naar onze 4 pijlers van SEO-serie! Als u op zoek bent naar nog meer hulp, neem dan contact met ons op voor meer informatie over de SEO-services die wij bieden!