Als u iets weet over het laten groeien van uw bedrijf door middel van advertentie-inspanningen, dan weet u dat Pay-Per-Click-advertenties (PPC) een van de snelste manieren is om dat te doen. Met PPC-advertenties kunt u een publiek bereiken van gebruikers die actief geïnteresseerd zijn in een product of dienst die u aanbiedt.
Maar nog belangrijker met betrekking tot PPC zijn de kosten van adverteren. Afhankelijk van de vraag naar trefwoorden of woordgroepen waarop u biedt, kunnen de kosten per klik (CPC) snel oplopen. In theorie zou het ideale PPC-marketingplan zo succesvol moeten zijn dat de kosten is triviaal in vergelijking met wat u uit de campagne haalt. U zou een aanzienlijke verkoop of winst moeten maken en een klant voor de komende jaren verdienen die aanzienlijk meer is dan wat u heeft uitgegeven om die gebruiker naar uw site te krijgen.
Als dat echter niet het geval is en uw PPC-advertenties een aanzienlijk deel van uw portemonnee kosten zonder een hoge ROI te behalen, moet u mogelijk enkele wijzigingen aanbrengen in uw inspanningen.
Maar goed dat Torchlight Marketing hier is om de dag te redden!
We hebben een heel artikel samengesteld over de beste manieren om geld te besparen op uw PPC-inspanningen, zodat u het meeste uit uw PPC-advertentiecampagnes kunt halen.
PPC-advertentiekopie
De eerste plaats om te beginnen met manieren om geld te besparen in PPC is het belangrijkste onderdeel van PPC: uw advertentie! Meer specifiek, uw advertentietekst – het speelt een grote rol bij het verbeteren van uw CPC en het bespaart u op de lange termijn geld, en ik heb het niet alleen over de psychologie (daar komen we later op terug).
Uw advertentietekst of tekst bevat de koppen en beschrijvingstekst en dit speelt allemaal in uw Kwaliteitsscore. Uw kwaliteitsscore is een score van 1-10 voor hoe Google denkt over de overeenkomst tussen uw zoekwoord, advertentietekst en bestemmingspagina (het omvat ook de klikfrequentie – of hoe vaak er op de advertentie wordt geklikt door mensen). Met andere woorden, hoe goed de kopie is geschreven, is van invloed op uw kwaliteitsscore en uw CPC.
U wilt dus zeker dat uw advertentietekst gemakkelijk te lezen en aanlokkelijk is. Hoe meer gebruikers op uw advertentie klikken, hoe groter de kans dat u uw winst verhoogt. Als u een vage kopie heeft vol grammaticale fouten, kan dat een gebruiker ervan weerhouden op uw advertentie te klikken.
Rekening houdend met deze factoren, investeer tijd in uw advertentietekst om geld te besparen!
Maar net zo belangrijk als de kwaliteitsscore is uw rangscore. Dit wordt een beetje ingewikkeld, maar je portemonnee zal je dankbaar zijn als je hier bij me blijft. Uw positiescore wordt bepaald door uw kwaliteitsscore te vermenigvuldigen met het bedrag dat u bereid bent te betalen voor elke klik van een gebruiker op uw advertentie (uw bod). Dit is wat bepaalt hoe hoog u rankt wanneer advertenties worden weergegeven op zoekmachines. Daarom is de kwaliteitsscore zo belangrijk! Een eenvoudige verbetering van de kwaliteitsscore – laten we zeggen van 4 naar 6, stelt u in staat uw bod met meer dan 30% te verlagen en toch dezelfde rangorde te behalen. Dit is enorm!
Hoewel dit beide cruciale spelers zijn in uw PPC-budget, is het belangrijk om te weten dat u veel zaken kunt binnenhalen, zelfs zonder de beste advertentie in zoekmachines te zijn. U hoeft de bank niet te breken om een succesvolle, zeer converterende PPC-campagne te hebben. Het enige dat nodig is, is een beetje onderzoek en planning (wat je nu doet!).
Geolocatie
Deze zou duidelijk moeten zijn, maar het zou je verbazen hoeveel mensen niet filteren op geolocatie als het gaat om hun PPC.
Het kiezen van de straal waarin uw advertentie moet worden weergegeven, is van cruciaal belang om uzelf niet alleen de beste kans te geven om gevonden te worden (en winst te maken), maar u ook wat geld te besparen. Dit is met name het geval voor bedrijven die een winkel hebben waar producten worden verkocht, evenals voor de dienstverlenende sector om de geografische limiet vast te stellen waarin ze van dienst willen zijn.
Als u bijvoorbeeld een klein loodgietersbedrijf heeft, wilt u uw advertenties binnen een bepaalde afstand plaatsen tot waar u naartoe wilt rijden om een service uit te voeren. Je wilt niet dat iemand 100 mijl verderop om hulp vraagt met hun lekkende kraan.
Bovendien kan geolocatie nuttig zijn in het geval van evenementen. Als uw bedrijf een pop-upevenement organiseert en wilt dat de lokale bevolking eraan deelneemt, wilt u misschien een specifieke wijk, postcode of stad targeten om de grootste kans op deelname te krijgen.
Advertentieplanning
Advertentieplanning, of soms ook wel ‘dagafscheid’ genoemd, is vergelijkbaar met het instellen van de geolocatie van uw advertentie, omdat het helpt om de kans dat uw advertentie de juiste doelgroep bereikt, te maximaliseren. Dit is een essentieel onderdeel van een succesvolle campagne, vooral als uw budget niet het grootste is.
Afhankelijk van uw branche kan het instellen van een specifieke tijd voor weergave van uw advertenties een aanzienlijk verschil maken. Als uw bedrijf bijvoorbeeld geopend is van 9.00 tot 17.00 uur, kunnen gebruikers, als u uw advertenties op die tijden laat lopen, bellen met vragen of voor meer informatie over uw producten of services. Als u bijvoorbeeld een online kledingwinkel bent, biedt het plannen van uw advertenties om te worden weergegeven wanneer uw doelgroep het meest actief is, u de beste kans om ze te bereiken.
Een andere vorm van strategische planning is dat u uw advertenties vermijdt van middernacht tot zes uur ‘s ochtends en in wezen wacht tot de markt weer daalt.
Wanneer u PPC-advertenties uitvoert, stelt u een limiet in voor uw dagbudget: hoeveel geld u op één dag aan uw advertenties wilt uitgeven. Het enige is dat uw budget van dag tot dag kan variëren, afhankelijk van hoeveel andere bedrijven bieden op dezelfde zoekwoorden waarop u biedt. Hoe meer mensen bieden op een zoekwoord, hoe hoger de kosten van dat zoekwoord zullen zijn (en hoe minder vaak u uw advertentie kunt weergeven zonder uw dagbudget te raken).
Van middernacht tot zes uur ‘s ochtends is het redelijk om te zeggen dat de meeste mensen geen serieuze uitgaven doen. Of dat nu is voor bedrijven zoals loodgieters, advocaten, verhuisbedrijven – marketingbureaus– het is onwaarschijnlijk dat de meeste mensen echte aankopen doen zonder eerst met het bedrijf te praten (of de zonsopgang te zien).
Kortom, alle advertenties die u gedurende die 6 uur laat lopen, zijn in veel gevallen in wezen een verspilling van geld en uw dagbudget.
Wat u wilt doen, is de concurrentie “afwachten” – laat uw concurrenten verspillen hun dagbudget (of het grootste deel ervan) voordat u zelfs maar begint met het weergeven van uw advertenties voor die dag. Zodra uw concurrentie aan hun budget voldoet, zal de prijs van de zoekwoorden dalen omdat er minder mensen op die zoekwoorden bieden.
Zoals met alles in PPC, is dit afhankelijk van uw branche en uw specifieke zoekwoorden. Desalniettemin is het zeker een tactiek die u wilt gebruiken om u wat geld te besparen.
Conversies bijhouden
Het bijhouden van conversies is een van de beste manieren om te ontcijferen hoe goed uw advertenties werken. Een van de grootste fouten die u kunt maken, is het meten van de prestaties van uw advertenties op basis van de vertoningen en klikken die u ontvangt. Begrijp me niet verkeerd, je kunt de verkoop niet stimuleren zonder een van beide, maar het is erg misleidend om dit te gebruiken als de enige maatstaf voor het evalueren van succes.
Een van de belangrijkste redenen hiervoor is dat vertoningen en klikken vrij eenvoudig te verkrijgen zijn.
Laten we een van die lange, opblaasbare, slappe, buisvormige mannen nemen die je ziet voor autodealers of matraswinkels als voorbeeld: als je over de weg rijdt en je kijkt omhoog omdat een je aandacht trok, boem, dat is een indruk. Ga je stoppen met wat je doet om meer te gaan onderzoeken? Niet noodzakelijk, maar het deed zijn werk om uw aandacht te trekken.
Als het om klikken gaat, komt clickbait hier om de hoek kijken. Als u bijvoorbeeld een artikel ziet met de titel: “Door de wonderpil zag ik er 30 jaar jonger uit!” misschien wilt u daar op klikken om er verder naar te kijken. Je komt er echter achter dat de pil in combinatie met tienduizenden dollars aan plastische chirurgie is wat de pleitbezorger 30 jaar jonger deed lijken. Daarom was de titel van het artikel clickbait.
Hoewel het gunstig is om een groot aantal vertoningen en klikken op uw advertenties te hebben, is dat niet noodzakelijkerwijs van grote waarde bij het evalueren van de impact op de groei van uw bedrijf. Waar u zich op wilt concentreren, is het meten van uw prestaties op basis van acties die u geld opleveren: telefoontjes, aankopen in winkelwagentjes, invullen van contactformulieren, afspraakverzoeken, enz.
Zodra u de op actie gebaseerde prestaties begint te meten, kunt u ontcijferen wat werkt en wat niet en van daaruit aanpassingen maken. De beste manier om u geld te besparen is om op zoek naar de juiste plaats vanaf het begin.
Advertentietactieken weergeven
Deze volgende tactieken zijn vooral gericht op display-advertenties, waarvan u de meeste hopelijk al kent, maar zo niet, dan is dat ook goed.
Eerst en vooral wil je meestal geen display-advertenties op YouTube plaatsen. De meeste voorraad op YouTube zijn plaatsingen die zijn afgestemd op tieners (kinderen vermaken zichzelf met allerlei instructievideo’s, muziekvideo’s en de lijst), dus als je adverteert voor iets dat contextueel niet logisch is om te adverteren voor tieners, doe het niet met een statische advertentie. Het zal gewoon weggegooid geld zijn.
Evenzo, als u niet voor kinderen adverteert, schakelt u plaatsing van display-advertenties in mobiele apps uit. Veel apps zijn tegenwoordig games of entertainment gericht op kinderen, dus als dat contextueel niet gerelateerd is aan uw demografie, moet u ervoor zorgen dat deze is uitgeschakeld! Dit is moeilijk om te doen en vereist Windows-software en staat niet op de Google Ads-site! Werk dus samen met uw PPC-expert als u problemen ondervindt bij het uitfilteren van advertentieplaatsingen in apps.
Als laatste willen we het hebben over het onderwerp: advertentieplaatsing. Dit kan om verschillende redenen bijzonder nuttig zijn. Eerst en vooral wilt u er zeker van zijn dat uw advertenties zijn voor jou werken en verschijnen waar u ze wilt hebben. Aan de andere kant van het spectrum wilt u ook niet dat uw advertenties worden weergegeven op bepaalde websites die niet voor uw doelgroep zijn bedoeld, op een site in een vreemde taal die niet is gericht op uw doelgroep of erger, op ongepaste of schadelijke website die op zijn beurt uw merk kan schaden.
Als u meer controle wilt hebben over waar uw advertenties worden weergegeven, moet u uw doel instellingen in uw Google Ads-account.
Zoekadvertentietactieken
Ten slotte willen we kort ingaan op tactieken die zijn gericht op zoekadvertenties. Zodra u uw getargete zoekwoorden heeft gevonden, wilt u er zeker van zijn dat u afzonderlijke campagnes maakt voor groepen zoekwoord(en). De meest voorkomende trefwoordgroeperingen zijn: High Performers, B-class, branded en concurrenten. Dit zal u helpen uw budget te prioriteren voor de zoekwoorden die het beste converteren, waardoor u geld bespaart. Meestal hebben merktermen, zoals uw bedrijfsnamen, een lagere CPC omdat er minder naar wordt gezocht.
Een ding waar u voorzichtig mee moet zijn, zijn brede zoektermen. Iets dat te vaak voorkomt dat te veel mensen zoeken, kan resulteren in een hoge CPC en een lage conversieratio. Neem de tijd om goed zoekwoordonderzoek te doen en ontdek wat uw hoogconverterende zoekwoorden zijn. Het is handig om uw budget voorrang te geven aan deze campagnes en uw merkcampagnes; de rest van uw zoekwoordcampagnes zou een lagere prioriteit moeten hebben als het gaat om uw PPC-budget.
Afhalen
Het budgetteren van uw PPC-campagne-inspanningen hoeft niet zo ontmoedigend te zijn als het lijkt, maar het vereist zeker aandacht voor detail. Hier en daar een paar aanpassingen maken, terwijl je goed geïnformeerd bent over effectieve, prijsbewuste tactieken, kan een heel eind komen.
U wilt dat uw PPC je geld verdienen, niet verliezen! Hopelijk heb je vandaag een paar punten kunnen weghalen en toepassen op je PPC-campagnes.
Nu u geld bespaart op uw PPC, duiken we in de toekomst van PPC: video!
Neem voor meer informatie over onze PPC-services contact met ons op via onze website of bel ons op (805) 481-0118.